Träning & Hälsa

Ordet träning eller hälsosam får många att bli skrämda. Några försöker tränga bort de orden som om de inte existerade. Några försöker ibland att sätta sig in i dessa ord. Några är väldigt motiverade och kör hjärnet. Men alla vi är mäniskor och det kan vara svårt att hitta motivationen och fortsätta när man ständigt känner en press på sig när man möts av median med den perfekta idealen om hur man ska se ut. Tjejer ska vara väldigt smala + vältränade. Ha den perfekta hyn samt håret.  Killar ska ha 6-pack, fetaste biceps och triceps. Vi mäniskor har en tendens att tröttna fort. Vi vill se resultat snabbt. Jag har själv varit en sådan person. Som trott att efter ett gympass kunna förlora 5kg av min vikt. Tvärtom så gick jag upp några gram och kände en djup besvikelse och sedan blev det inga fler träningspass på ett tag...

Men en dag vaknade jag och tänkte att det var nog nu. Det var dags att ta tag i detta. Allt är inte enkelt i detta liv och jag måste sätta upp mål som jag måste uppnå. Jag började med att googla massa timmar om träning, diet och hälsosamma ting. Jag hittade en diet som verkade bra för mig. Körde den i några veckor och förlorade några kilon. Efter det insåg jag hur mycket jag egentligen stoppade i mig. Och att det var fel saker. Detta förändrade min syn helt på min kost. Vilket jag är riktigt glad över. Jag har tagit tag i träningen nu och lovat mig själv att till sommaren ska jag banne mig också få muskler. Om alla dessa tränade tjejer kan så kan jag också!

Jag ska dela med mig av mina tips och erfarenhet med mig till er. Hoppas detta kommer hjälpa er till ett sundare liv.

  1. Först och främst. Du måste hitta motivationen. Du kommer aldrig att fortsätta om du inte är motiverad och känner att nu är det dags för mig att ändra min livsstil. Om denna dag inte kommit ännu. Fundera lite kring hur framtiden kommer se ut om du fortsätter med dina dåliga vanor. Googla gärna på folk som klarat av att uppnå sina hälsosamma mål och bli inspirerad.

  2. Skriv ner allt du ätit senaste dagarna. Räkna ut hur mycket kalorierna blir. Du kommer bli chockad över hur mycket fel saker du stoppar i dig. Sätt upp en plan för din diet. Kör -500 kalorier första dagen och lägg lite till för varje dag. Du kommer märka skillnad på vågen redan första veckan. Ta bort allt som heter kolhydrater, alltså bröd, pasta, ris, potatis. Drick endast vatten och undvik frukt eftersom det innehåller väldigt hög halt av fruktsocker som faktiskt gör att vi går upp i vikt.  Ät mycket protein och mejeriprodukter med låg fetthalt.

  3. Ha tålamod! Du kan aldrig trolla bort magen efter ett gympass eller efter en promenad. Detta kommer ta tid. En hälsosam nedvikt är 1kg per vecka. Ibland går man ner mer ibland stannar man i samma vikt i flera dagar. Ibland går man upp. Men låt dig inte luras av vågen. Du kanske står kvar i samma vikt men minskar i midjemåttet istället.

  4. När du bestämt dig för att börja träna. Kör då inte 12.0 km/h i löpbandet. Du kommer knappt klara av 2min med din kondition. Kör mjukt med raska steg och sedan lite jogging. Efter några veckor då din kondition har förbättrats kommer du känna att du kan höja svårighetsgraden lite. Om man vill bränna bort fett är det bra om man powerwalkar. Alltså gå väldigt fort. Vill man tighta till kroppen är det bästa sättet att börja med att jogga och sedan löpa. Mitt tips är att köra intervall. Jag brukar köra 20min men intensivt. Personligen tycker jag att det är bättre att köra en kort stund men intenstivt och få ut max av sin energi.
Detta var några tips till er. Hoppas detta kommer hjälpa er lite på traven. Kom ihåg att det är bara ni själva som bestämmer över er kropp. Det är ni som bestämmer hur ni vill att den ska må. Ska ert löfte för detta år vara att bli hälsosamma? Det är mitt och jag ska göra allt för att klara det! :)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback