Inför Matte C Nationella

Tänkte ge er alla som pluggar till matte nationella lite tips. Det gäller även er som pluggar matte i allmänhet =)

Förberedelser:
- Se till att hitta ett lugnt ställe där du kan koncentrera dig till 100%
- Ljuset spelar stor roll. Om du sitter i ett ställe med dåligt ljus så får du snabbt ont i ögonen och det gör att du inte orkar plugga mer. Så det är viktigt med ett ljust ställe.
- Stäng datorn, mobilen och allt som kan distrahera ditt pluggande. Ha dem helst inte i rummet alls.
- Försök att få det så bekvämt som möjligt. Spela upp musik i bakgrunden eller tänd lite doftljus. Gör som du tycker känns bekvämt.

Tiden:
- Jag gillar inte att sitta och plugga matte i ett rum med en klocka. Det beror på att jag hela tiden kollar mot den och på så vis känner jag mig stressad och även tickandet gör mig stressad.
- Gå aldrig efter statistik som säger att man ska plugga i endast en viss tid. Utan ta en paus när du känner att du börjat bli lite förvirrad och endast leker med pennan.
- Jag föredrar att plugga tidigt på morgonen mer än på natten. Hjärnan blir bara förvirrad av all information du får in efter en lång dag.

Under pluggtiden:
- Ha vid dig allt du tycker är gott att äta. Men gör inte som jag brukar göra ibland, att sitta och äta och glömma plugget haha.
- Börja med dem lättaste talen först, så att hjärnan tränar upp sig. Om du börjar med svåra blir du bara förvirrad och tröttnar snabbt. När du ser att du kan en regel fortsätt då med nästa, slösa inte din tid med saker du redan kan.
-"Matte är kul när man förstår!" Det tycker dem flesta. Jag vet själv hur jobbigt det är när man fastnat i ett tal och försökt lösa den i 1 timme. Hoppa över talet och gå till något lättare. Du kanske kommer på senare hur du ska lösa den.

Hoppas detta hjälper lite! och lycka till allihop =)






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback